zondag 26 januari 2014

Neusspray zoutoplossing


De afgelopen week ben ik flink verkouden geweest en toen de neusspray op was heb ik het flesje hervult met een zelfgemaakte zoutoplossing, ik vond het zonde om het flesje weg te gooien.

Een zoutoplossing kan je zelf maken door één afgestreken theelepel zout op te lossen in 250 ml kokend water en af laten koelen. Langer dan 1 week gebruik ik het niet. Tegen de keelpijn ook met deze oplossing gegorcheld (bah) en gembersiroop in de thee gedaan :), hielp erg goed.

Heeft er iemand nog een goed recept voor HOESTDRANK? Ik heb hier een bruine glazen fles staan met hoestdrank voor kinderen en die is bijna op. Ook dat flesje wil ik liever een 2e leven geven dan in de glasbak gooien.




6 opmerkingen:

  1. Beth Terry heeft in 2009 een stukje geschreven over hoestdrank. http://myplasticfreelife.com/2009/12/homemade-cough-syrup-other-meds-looking-for-beta-testers/

    Haar recept bestaat uit:

    1/4 tl cayenne peper
    1/4 tl gemalen gember
    1 el honing
    1 el appelciderazijn
    2 el water
    small jar (a reused spice jar)

    Eventueel kun je agavesiroop of ahornsiroop toevoegen.

    Ben benieuwd of het werkt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt! Ik ga het zeker uitproberen.

      Verwijderen
    2. Ik hebn een hele simpele, die goed werkt bij alle verkoudheids-verschijnselen: heet water, vers citroensap en honing. Hoeveelheden naar smaak zelf bepalen. Is ook nog lekker.

      Verwijderen
  2. Heel leuk voor kinderen:

    Glazen pot met brede opening
    Grote ui
    Suiker


    Snij de ui in plakken.
    Laagje suiker in pot.
    1 uien plakje in pot.
    Suiker, ui, suiker enz.

    Paar uurtjes wachten en de suiker trekt het vocht uit de ui. Zo komt er allemaal siroop onderin de pot. Kinderen vinden dit erg leuk om te zien.
    Siroop overgieten in flesje en je hebt een hele goede hoestsiroop.
    Verzacht de slijmvliezen en maakt taai slijm los.
    Paar x per dag dessertlepeltje.
    Liever niet net voor naar bed gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn moeder maakt dit hoestdrankje al 40 jaar geleden

    dunne droog schil van 2 of 3 uien (de buitenste laag van heel los zit)
    3 eetlepels honing
    3 eetlepels bruine basterd suiker

    Vul een steelpannetje met water en doe daar de ingrediënten in. Laat alles tot de helft inkoken.

    Paar keer per dag een dessertlepeltje nemen. het liefst het drankje iets opgewarmt innemen. Met 2 dagen zijn wij van de hoest/keelpijn af.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn oma maakte vliersiroop tegen hoest (immuniteitverhogend in het algemeen). Ik heb het recept nu niet bij de hand, maar is ongetwijfeld op internet te vinden. De vlierbessen zullen binnenkort wel weer zwart worden, dus dan kan je ermee aan de slag. Ter preventie kan je ook gelei maken met het sap en op je boterham smeren. Heb ik vorig jaar geprobeerd en is best lekker.

    Ikzelf maak vlierbloesemsiroop tegen keelpijn. De meeste recepten die je vindt op internet zijn met citroensap omdat dat het lekkerst is en je het verdund als limonade kan drinken. Maar ik vervang het citroensap door een zelfde hoeveelheid azijn. De azijn zorgt ervoor dat je keel geprikkeld wordt en dat heeft een kalmerend effect. Ik maak in de lente altijd een jaarvoorraad die ik verdeel in flesjes van 100ml. Want dit bewaart natuurlijk niet oneindig eens geopend.

    BeantwoordenVerwijderen