Recept Tomaten- rode linzensoep

Heerlijk om op een koude dag als vandaag een lekkere soep te maken om warm te worden. Soep maak ik heel vaak, vooral voor de lunch en ik gebruik dan groente die nodig gegeten moet worden. Ook overgebleven rijst en pasta meng ik door de soep en kook ik een paar minuten mee. Van oud brood maak ik croutons (brood in blokjes snijden, bakken in een pan met wat olijfolie tot lichtbruin) voor in de soep. Deze tomatensoep is voor ons gezin de favoriet onder de soepen.  


Ingrediënten:

5 verse (tros)tomaten
150 gram gedroogde rode linzen
2 groente bouillonblokjes (of 2 eetlepels bouillonpoeder), of zelfgemaakte bouillon
versgemalen zwarte peper
evt extra zout
klontje boter
½ prei of 1 ui in stukjes gesneden
1 teentje knoflook
1 liter water
evt verse bieslook


Klontje boter in een pan doen en op het vuur laten smelten. Prei of ui toevoegen en op een laag vuurtje even bakken (niet bruin laten worden). Knoflook door een knoflook pers halen en toevoegen, heel even mee laten bakken. Tomaten in stukken snijden en een paar minuten in de pan, af en toe roeren. Water, rode linzen en bouillonblokjes erbij en aan de kook brengen. Laat de soep op een rustig vuurtje 10 minuten koken. In een keukenmachine of met een staafmixer de soep pureren. Nog meer water toevoegen als de soep wat te dik is. Op smaak brengen met zout en peper. Heet serveren met wat vers gehakte bieslook.

Reacties

  1. Fijn recept. Heerlijk. Ik heb er 2 stengels bleekselderij aan toegevoegd :)
    Thanks

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts