Speelgoed

Vanwege giftige stoffen die in plastic kunnen zitten probeer ik plastic in het algemeen zo veel mogelijk te vermijden, zeker bij mijn kinderen. Een moeilijke opgave want bijna al het speelgoed dat je in de winkel ziet liggen is gemaakt van plastic. Ik probeer altijd te kiezen voor duurzaam speelgoed en dan ook het liefst gemaakt van natuurlijke producten zoals katoen en hout. Ook probeer ik ervoor te zorgen dat onze kinderen niet te veel speelgoed hebben en bewaar ik spullen op zolder of ergens uit het zicht zodat ze er na een paar maanden weer volop mee gaan spelen. Liever te weinig speelgoed dan te veel zodat ze hun fantasie moeten gebruiken in hun spel. 
Het is niet zo dat we helemaal niets van plastic in huis hebben voor de kinderen, de oudste speelt veel met lego en mijn dochter heeft een pop van plastic, maar voor de rest hebben ze een houten treinbaan, veel boeken, puzzels, spelletjes en houten auto’s en vrachtwagens voor de jongste. Kinderen hebben echt niet veel nodig, ze hebben zo snel te veel speelgoed! 

Het voelt als een constante strijd om geen kinderrotzooi in huis te krijgen. Als ik even niet oplet, val ik letterlijk over het speelgoed heen en ik denk dat de meeste ouders hier wel mee worstelen. Het helpt gelukkig goed om alleen speelgoed te kopen dat jarenlang meegaat, het is vaak duurder dan plastic speelgoed maar je hebt er dan wel langer plezier van. Soms gaan we naar de kringloopwinkel en kopen we daar voor een prikkie speelgoed van hout, puzzels en boekjes. Dat is beter voor het milieu dan nieuw kopen en ik vind er vaak echt de mooiste dingen!
Voor kinderfeestjes van vriendjes en vriendinnetjes is het soms ook moeilijk om een cadeau te vinden dat duurzaam en betaalbaar is. Aan goede vrienden en familieleden geven de kinderen vaak iets van hun eigen speelgoed weg. Ze gaan dan op zoek naar speelgoed waar ze zelf bijna nooit meer mee spelen maar dat nog wel mooi is voor een ander kindje. Mijn kinderen vinden het leuk om te doen en ik denk ook dat het goed is voor ze, zodat ze leren delen. Niet alleen maar hebben, maar ook weggeven. Iets zelf maken en dat als cadeau geven is natuurlijk ook heel erg leuk, ook voor volwassenen. Je geeft dan iets wat met liefde is gemaakt en daar gaat het natuurlijk om! Bij de geboorte van ons derde kindje had ik aan iedereen gevraagd om geen cadeau te kopen, maar een gift te doneren aan een goed doel. Mijn huis zat al vol met rompertjes, sokjes en rammelaars! Uiteindelijk heel wat euro’s opgehaald en dat voelde echt goed.

Reacties

Populaire posts