VOORBEREIDING

Wat je doel ook is, minder afval, minimal waste of helemaal naar zero waste, je aanpak valt of staat met een goede voorbereiding. Als je minder verpakkingen in huis wilt halen, wat een goed begin is, is het handig om je verpakkingsmateriaal van huis mee te nemen naar de winkel. 
Het is aan te raden om een voorraadje herbruikbare verpakkingen aan te leggen. Met een boodschappentas, een paar zakjes en wat glazen potjes ben je op bijna alles voorbereid.

Het maakt niet veel uit waarvan je boodschappentas is gemaakt, als die maar sterk is en jarenlang mee kan gaan. Ik maakte een paar vrolijke boodschappentassen van oude stofjes uit de kringloop en na meer dan zes jaar doen ze het nog steeds prima. Een houten krat of rieten mand werkt ook perfect.

Naast de stevige boodschappentas heb je een hele hoop katoenen zakjes en netjes nodig in verschillende maten. Het liefst gemaakt van bijvoorbeeld biologisch katoen, of je maakt ze zelf van oude stofjes, een kussensloop of theedoek. Online zijn deze zakjes of netjes te bestellen.

Altijd als er iemand voor het eerst in mijn keuken komt, krijg ik te horen dat ik wel érg veel potten heb. Ja, mijn liefde voor weckpotten is serieus, maar ze zijn ook gewoon zo enorm handig! Een paar weckpotten aanschaffen is zeker de moeite waard. Ze zijn makkelijk schoon te maken en gaan jaren mee. Je kunt ze vinden bij de kringloop, maar ze zijn ook gewoon verkrijgbaar in winkels zoals HEMA, Blokker of IKEA. Een andere hobby van mij is glazen potten sparen, ik gebruik ze voor van alles en nog wat. Ik vul ze met zelfgemaakte jam of neem ze mee naar de markt als ik olijven of noten ga kopen.
Weckpotten of jampotten zijn ook handig voor in de koelkast. Je ziet wat erin zit en producten blijven langer vers. Een halve ui over tijdens het koken? Blijft prima vers in een
kleine glazen pot. Wortels of bosui bewaren? Doe ze in een weckpot (zonder het loof) met water zodat ze bijna onderstaan en de wortels blijven weken lang knapperig.

Uit verpakkingsmaterialen zoals plastic kunnen chemische stoffen in het voedsel ‘lekken’. Daarom kies ik zelf het liefst voor glazen of roestvrijstalen bakjes. Heb je jarenlang
plastic bakjes gespaard? Deze kun je in principe prima gebruiken, alleen raad ik dan wel af hierin voedsel te verwarmen in de magnetron. Door verwarming kunnen de chemische stoffen vrijkomen en in het eten terechtkomen. Glas of roestvrij staal van hoge kwaliteit is voedselveilig. Stevige glazen bakken met een lekvrij deksel kunnen in de magnetron, vaatwasser, vriezer en zelfs de oven (zonder de deksel). Ideaal om eten in te bewaren. 

Zolang je niet vergeet zakjes en potjes mee te nemen van huis is het verre van ingewikkeld. Het maakt geen verschil of je nu een paar appels in een plastic zakje doet, of in een katoenen zakje. Focus je dus vooral op de voorbereiding, want zonder voorbereiding heb je geen alternatief bij je en met je armen vol groente en fruit naar de kassa lopen is niet iets waar je op zit te wachten. Een boodschappentas met een paar kleine katoenen zakjes in je handtas, werktas of sporttas doen kan zeker handig zijn. Dan ligt het al klaar wanneer je het nodig hebt. 

Wees vooral niet bang dat je vanaf nu niets lekkers meer kunt kopen; het is zeker niet zo dat we hier thuis alleen maar op wortels zitten te kauwen! De meest goddelijke dingen komen ook bij ons het huis in, maar dan alleen in een verpakking van thuis. Je kunt ook gerust nog eten afhalen als je een keer geen zin of tijd hebt om te koken. Ik fiets met twee glazen bakken naar de Chinees en daar scheppen ze er rijst en tjaptjoi voor me in. Easy! En geloof me, na twee keer langskomen kijken ze niet meer vreemd op als je zegt dat je geen plastic bakje wilt en scheppen ze je glazen bakje vol alsof ze nooit anders hebben gedaan. Dit kun je ook prima doen bij je favoriete Thaise of Indische afhaalrestaurant. 

En verder? Niet denken, maar gewoon DOEN! Veel plezier alvast met het zero waste boodschappen doen#youcandoit #bethechange #zerowaste #zeroplastic

Reacties

Populaire posts