Zero waste boodschappen doen

Daar stond ik dan... bij de notenkraam op de markt met een schoon jampotje in mijn hand. Ik keek naast me, achter me en zag dat ik gelukkig de enige klant was. ‘Gewoon doen,’ zei ik tegen mezelf... en ik deed het. Ik overhandigde het potje aan de dame achter de toonbank en zei: ‘Gemengde noten graag, mag het in deze pot?’ ‘Maar natuurlijk, geen probleem,’ zei ze vriendelijk. Nou, die prikkende oksels waren dus voor niets geweest. Ze zette het potje op de weegschaal en zette het op TARE (nul) om te voorkomen dat het gewicht van het potje werd meegewogen. Tijdens het volscheppen zei ze tegen me: ‘Dit zouden meer mensen moeten doen, wat een verschil zou dat maken.’

Het hele ‘pot meenemen naar de markt’-gedoe was dus een succes. Het gaf me het zelfvertrouwen om het ook te proberen in andere winkels. In mijn woonplaats zocht ik vervolgens plekken waar ik onverpakte producten kon kopen en tot mijn verbazing waren dat er best veel. Vooral de markt en kleine winkels, zoals de Turkse winkel, toko, kaaswinkel, en de thee- en koffiezaak, bleken voor mij perfect om boodschappen te doen. Van olijven en tofu tot chocolade en koffie, het was allemaal verkrijgbaar zonder verpakking. Overal waar ik kwamwaren de winkeliers positief. Ik had me ingesteld op de norse ondernemer die het onzin zou vinden, maar ik kwam hem niet tegen. Wees niet bang voor reacties: heus niet iedereen zal ervoor openstaan, maar dan ga je gewoon naar de concurrent. Laat het je niet ontmoedigen.

Sinds het uitdelen van gratis plastic tasjes bij wet verboden is, neemt bijna iedereen een eigen boodschappentas mee naar de winkel of supermarkt. Het enige waar je dan nu nog aan moet denken is dat je ook zakjes, netjes en potjes in je boodschappentas, fietsmand of boodschappenkratje doet. Je zult zien: al snel wordt het een gewoonte. Als een katoenen zakje waar groente of fruit in heeft gezeten leeg is, stop ik het weer terug in de boodschappentas voor hergebruik. Is het zakje vies? Dan gaat het mee met de was.

Wat je nodig hebt voor de boodschappen:

  • Een stevige boodschappentas.
  • Zakjes en netjes van katoen in verschillende maten. Kleine zakjes vul ik met kerstomaatjes, pindarotsjes, gedroogde vruchten, koekjes, sperziebonen, champignons en soms ook noten als ik geen glazen pot bij me heb. Zo’n katoenen zakje weegt bijna niets, dus je hoeft je geen zorgen te maken over extra kosten. Een sticker van de weegschaal in de supermarkt plakt gewoon op het katoenen zakje. Grotere zakjes kun je gebruiken voor croissants, pistoletjes, krentenbollen, pruimen, druiven, tomaten, bosjes verse kruiden en nog veel meer soorten groente en fruit. De allergrootste zakken en netten die ik heb, gebruik ik voor de zware dingen zoals aardappels, uien, appels, peren en sinaasappels. Je kunt zelf zakje maken of ze online aanschaffen.
  • Glazen potten gebruik ik voor voor natte of vette producten zoals pesto, tapenade, olijven of noten. Ook koffie is prettiger vervoeren in een glazen weckpot of blikje dan in een katoenen zakje. Ook kun je kiezen voor roestvrijstalen bakjes die je luchtdicht kunt afsluiten met een siliconen deksel. Deze zijn ideaal omdat ze veel minder wegen dan glas en niet kunnen breken. Nu is het niet zo dat je enorm veel potten mee moet sjouwen naar de winkel, don’t worry! Over het algemeen neem ik alleen katoenen zakjes en netjes mee en hooguit twee potjes. Het is natuurlijk maar net wat je nodig hebt. Het is allemaal veel makkelijker dan je misschien wel denkt. Het is eigenlijk gewoon een kwestie van DOEN! Veel succes!!!

Reacties

Populaire posts