Tip: zo haal je boodschappen zonder plastic verpakking

Je zou denken dat je tegenwoordig bijna niets meer zonder plastic verpakking kan kopen want zodra je een supermarkt binnenloopt zie je alleen maar plastic! Toch is het mij de afgelopen 6 maanden gelukt om plastic-vrij boodschappen te doen door weckpotten en bakjes mee te nemen naar de winkel. Een enorme hoeveelheid aan plastic afval heb ik hiermee kunnen voorkomen.

1265982_527822307283800_282052077_o-1Iedere week ga ik naar de markt waar ik nootjes, olijven, kaas, vis en nog veel meer koop. De producten worden bij de marktkraam direct in mijn potten of bakjes gedaan zodat ik alles het huis in krijg zonder dat er plastic verpakking voor nodig is. Bij kleine (delicatessen-) winkels kan ik ook terecht voor kaas, koekjes, vlees, koffie en thee. Voordat ik boodschappen ga doen ga ik na welke potten en bakjes ik nodig heb.
Naast dat je prullenbak maar niet vol komt is het ook fijn om boodschappen te doen in de gezellige kleine winkels en op de markt. Tot nu toe heb ik alleen maar positieve opmerkingen van winkeliers gekregen en ik raad het iedereen aan om het een keer te proberen!

Reacties

  1. als ik straks minder ga werken ga ik ook vaker naar de markt en neem dan ook mijn eigen potjes mee, naast dat het scheelt in afval, kun je bij thuiskomst ook gelijk alles zo in de kast of koelkast zetten, scheelt ook weer een hoop gedoe, herbruikbare zakjes neem ik nu al mee naar de supermarkt voor groente en fruit , toen ik bij de klantenservice ging vragen of dat mocht keken ze eerst een beetje vreemd ,maar daar na kwam de reactie dat het een goed idee was.uiteindelijk scheelt het voor supermarkten toch ook weer als ze minder plasticzakjes hoeven in te kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als ik fulltime werk, gewone kantoortijden, kan ik niet naar de markt (donderdmiddag bij ons). Mijn man werkt ook kantoortijden, fulltime. Heb je tips voor die situatie?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi, ja lastig is dat ... maar gelukkig zijn er nog genoeg winkels waar je plastic-vrij je boodschappen kan doen. Je kan kijken wat ze los verkopen in delicatessenwinkels, daar kan je dan kaas, vlees, olijven, tapas, etc. kopen. Bij C'est Bon kopen wij thee, koffie en nootjes. Bij de turkse winkel of natuurwinkel kan je producten in bulk kopen. Het is misschien even zoeken naar winkels bij jou in de buurt, maar je hebt echt niet alleen de markt nodig! Succes ermee!!!

      Verwijderen
    2. Bij de Natuurwinkel en Ekoplaza kun je producten als rijst, havermout en gedroogde peulvruchten alleen maar in plastic kopen. Net als sojaproducten als yofu en tofu. Ik weet geen alternatief - jij wel?.
      Groente weeg ik af in zelf-meegebracht waszakjes (voor fijn wasgoed).

      Verwijderen
    3. Rijst, havermout en meel bestel ik bij de natuurwinkel in grote papieren verpakking van 5-10 kilo. Sojabonen koop ik ook meestal in een grote zak van 1 kilo.

      Verwijderen
  3. Erg leuk om te lezen! Je ziet het niet vaak, maar een uitstekend idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het lijkt een mooie idee alleen zijn de gevulde glazen potjes zijn loodzwaar. Daarom heb ik er geen zin in.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts