5 basisprincipes om afval te verminderen



Door 5 basisprincipes te volgen lukt het ons bijna iedere week weer om zonder al te veel tijd en moeite bijna geen afval te maken. Het geeft enorm veel voldoening om te zien dat je echt een verschil kan maken!
1. Weigeren
Weiger producten te kopen die voor afval zorgen of waar een alternatief voor te vinden is. Het weigeren van producten in een verpakking is soms lastig maar wel het meest belangrijkste onderdeel om afval te voorkomen. Wat je niet in huis haalt; daar heb je dan ook geen afval van!
1383437_528144403918257_1926319507_n
2. Verminderen
Gedreven door aanbiedingen en het grote aanbod producten, kopen we vaak te veel en ook producten die we eigenlijk helemaal niet nodig hebben! 

Door het verbruik van producten te verminderen kan je efficiĆ«nter en bewuster leven. Het resulteert ook in het versimpelen van je leven waarbij het meer gaat om kwaliteit dan kwantiteit en meer om de beleving dan materiĆ«le spullen.


3. Hergebruik

Een product of verpakking hergebruiken in zijn orginele staat zorgt ervoor dat je de levensduur van het product verlengt. Dit is beter dan het product gelijk recyclen. Geef een product een nieuwe bestemming, een 2e leven. Bijvoorbeeld een verpakking van een product opnieuw gebruiken, eerst denken: kan ik hier nog wat mee? Met een beetje creativiteit kunnen veel verpakkingen opnieuw gebruikt worden. Voorbeelden voor hergebruik zijn: een eierdoosje opnieuw gebruiken door losse eieren te kopen, een leeg jampotje afwassen en als bewaarpotje gebruiken of zelf jam maken. Het is zonde om verpakkingen (plastic bakjes, glazen potjes of flessen direct weg te gooien.
1553447_626846520720236_226706484_oTIP: Maak je eigen afwasmiddel en hergebruik je oude plastic fles.


4. Recyclen
Alles wat je niet meer kan hergebruiken proberen te recyclen door afval gescheiden in te leveren door karton, papier, glas, plastic, blik, verf, kleding/stof. Door materialen te recyclen worden ze niet uit hun bruikbare levenscyclus gehaald. Anders wordt het op de vuilstort gedumt of verbrand.
5. Composteren
Het voorkomen van afval eindigt bij het composteren van de rest. Composteren is de natuurlijke manier van recyclen. Wij gebruiken een composthoop in de tuin om al het groente- en fruitafval te composteren, maar je kan natuurlijk ook je groene kliko gebruiken.
Bovenstaande principes staan in een belangrijke hierarchie: allereerst is het belangrijk om na te denken voordat je een bepaald product koopt, daarna gaat het om minder consumeren en hergebruik. Recycling komt daarna pas aan de beurt omdat het energie kost om materiaal te verzamelen, fijn te maken en er nieuwe producten van te maken.

Reacties

  1. ik hergebruik plastic potjes van kerstomaatjes die op mijn werk weggegooid worden , als kweekbakjes voor zaadjes , ik zet ze in een wijnkistje waardoor ik ze in het voorjaar makkelijk overdag buiten kan zetten en savonds weer naar binnen. ook het wijnkistje werd op mijn werk weggegooid, op deze manier kan ik ze een paar jaar gebruiken , ze worden dus vaker dan een keer gebruikt en ik hoef geen kastje te kopen om mijn zaadjes op te kweken

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik ben al een heel eind met afvalvermindering, maar ik heb 1 probleem en hoop dat je me kunt helpen. Ik heb 2 katten die voornamelijk binnen zitten en dus naar de kattenbak gaan. Daarvoor gebruikte ik grind maar dit geeft ontzettend veel afval. Ik heb al houtkorrels geprobeerd maar dat stikt binnen 2 dagen dus dat levert ook te veel afval/ compost op. Nu gebruik ik kristalkorrels maar dit is wel wat besparender, maar niet ideaal het gaat ook snel ruiken. Heb jij of iemand anders tips voor me. O ja en ik ga ze niet buiten hun behoefte laten doen want dan heb ik problemen met de buren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi, ik zoek nog tips wat ik met panty's met ladders kan doen. Ik draag meerdere dagen per week een mantelpakje dus slijt ik ook aardig wat panty's!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ken een oude dame die panty's verzamelde om kleedjes van te knopen. Inmiddels is ze over de 100 jaar en doet ze dit niet meer. Maar dit was een beetje het idee: http://handwerkjuffie.blogspot.nl/2012/12/recycle-t-shirts-kleed.html.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts