Bundles Wasabonnement!

Jaarlijks gooien we met z'n allen 600.000 wasmachines weg. Deze moeten weer worden vervangen en dat kost natuurlijk veel natuurlijke grondstoffen. Zonde! Het probleem is dat veel machines te snel kapot gaan, ze gaan gemiddeld 8 jaar mee. Bij Bundles gebruiken ze machines die dubbel zo lang mee gaan. En omdat ze de machines kunnen demonteren als ze stuk zijn, kan er van je oude machine weer een gloednieuw ding gemaakt worden. Upcycling! 
Klik hier voor een bundles abonnement!

Kijktip "Het einde van bezit":




Reacties

  1. Ik constateer een uitglijder van je welste van Natuur en Milieu ten aanzien van wasmachineverhuurder Bundles.
    Bundles BV heeft niets, maar dan ook niets te maken met circulaire economie!!! Natuur en Milieu is hier is te weinig kritisch ingestonken, naar mijn idee.
    Bundles BV is namelijk gewoon een nieuwe verhuurder van apparaten die bij Miele inkoopvoordeel behaalt door kwantumafname en die via Sales en Marketing (zie vacatures op hun site) probeert zijn winsten te maximaliseren. Dus pure commercie en business as usual!! Helemaal geen nieuw verdienmodel, gebaseerd op de gedachten van een circulaire economie.
    Het is dan ook ten onrechte dat Bundles een filmpje met Thomas Rau opvoert op zijn website, al zou hun concept beantwoorden aan Rau's pleidooi voor een circulaire economie. Maar dat is klinkklare onzin, want Rau heeft het helemaal niet over allerlei tussenpersonen die apparaten gaan verhuren. Die zijn er namelijk allang: Boels, Bo-rent, Energiewacht, etc.etc.etc.
    Rau betoogt dat Miele zelf geen machines meer gaat verkopen, maar de dienst wassen en drogen. Dus geen tussenhandelaren als Bundles, maar de producent zélf biedt de dienst aan in plaats van het product! Voor een echt circulaire economie dient de producent zelf eigenaar te blijven van de apparaten en niet een commercieel bedrijf als Bundles! Immers, door zelf eigenaar te blijven, kan Miele een grondstoffendatabank aanleggen waardoor er geen materialen verloren gaan via de schroothoop. Nu Bundles de machines van Miele koopt, is er helemaal niets veranderd of toegevoegd aan de bestaande situatie. Ook de machines van Bundles gaan na gebruik gewoon het bestaande circuit in, tenminste op de site lees ik niets over dat Miele de machines weer terugneemt als ze af zijn.
    Bundles is naar mijn mening dus absoluut geen exponent van een nieuwe economische orde waar Rau van droomt, maar gewoon een slimme ondernemer die inspeelt op de door Rau aangewakkerde discussie en emotie. Tenzij natuurlijk Miele voor 100% eigenaar is van Bundles BV en zij via Bundles BV een verkoopkanaal hebben opgezet voor de dienst wassen / drogen. Maar daar heb ik op de site nul aanwijzingen voor gevonden. Bovendien betwijfel ik dat ten zeerste, gezien de ervaring van de adellijke financieel directeur als equity investor.
    Tot slot is het zeer bedenkelijk dat ik voor een wasbeurt per 20-40 cent per keer moet afrekenen, wetend dat ik in mijn huidige situatie op zonnestroom was en dus nagenoeg voor niets een was draai. Het concept van Bundles bevordert daarmee niet het eigen gebruik van zonnestroom, waardoor het rendement van eigen stroomproductie daalt.
    Dus N&M, iets kritischer mag wel in het vervolg met het omarmen van dit soort banale commerciële activiteiten die niets bijdragen aan een circulaire vorm van denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Pola,

    Bedankt voor je reactie en je duidelijk toegelicht en bedenkingen. Ik maak graag van de gelegenheid gebruik om namens Bundles en mezelf te reageren.

    We zijn erg blij met de enthousiaste ontvangst van de Tegenlicht aflevering waarin Thomas Rau geweldig uitlegt waarom de circulaire economie de meest logische oplossing is voor veel problemen en een win-win-win situatie creëert voor producent, gebruiker en het milieu. Bundles zelf is opgericht ver voordat de Tegenlicht aflevering werd uitgezonden.

    Een circulaire economie gaat om anders ontwerpen en produceren, iets wat een fabrikant het best zelf kan doen omdat zij hier experts in zijn. Daarnaast gaat het om het bieden van de beste service aan de gebruiker en het ontwikkelen van een totaal nieuwe klantrelatie en -ervaring. Dit vergt andere expertises, zoals customer care, facturering, monitoring, advisering, etc. Wij denken dat we van waarde kunnen zijn in de keten door dit te bieden.

    We hebben software ontwikkeld waardoor gebruikers kunnen betalen voor gebruik en in de toekomst gaan we op deze weg ook heel gericht feedback geven aan klanten over schoner en zuiniger wassen. We blijven verantwoordelijk voor de materialen en werken nauw samen met de fabrikant (Miele) om de machines een nieuw leven te geven als ze kapot zijn. Bekijk ook wat wij verstaan onder circulair wassen op onze blog: https://www.bundles.nl/blog-circulair-wassen

    Het klopt dat we een ‘commercieel’ bedrijf zijn. Dat betekent dat we willen groeien en geen stichting zijn, dus winst mogen maken (zo ver zijn we nog niet). Ik wil wel benadrukken dat we een 'social enterprise' zijn met 'impact first' principe. Om als bedrijf te kunnen blijven bestaan en ook anderen te inspireren om dit circulaire model te adopteren is het noodzakelijk dat het verdienmodel werkt, anders kan je niet concurreren met bedrijven die wasmachines verkopen of verhuren.

    Ik hoop dat we uw vragen hebben beantwoord. Voor meer info kunt u altijd contact opnemen!

    Vriendelijke groet

    Wouter Buijze

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts