Eerste pagina's uit mijn BOEK "LEVEN ZONDER AFVAL"

HOE HET BEGON

Spitsuur. Drie kinderen in de kleren hijsen, boterhammen smeren en drinkflessen vullen, tandenpoetsen, schoenen aan… ja, óók je linkersok, Sam! Een gewone
ochtend op een gewone doordeweekse dag. Op de achtergrond staat de televisie aan en ik luister half naar het ochtendprogramma BBC Breakfast, waarin een moeder geïnterviewd wordt. Voor haar op het tafeltje staat een weckpot met prullen. Niet zomaar prullen, haar totale afval van één heel jaar zit in die glazen pot. Het getetter van mijn kinderen hoor ik niet meer, ik ben een en al oor voor deze Frans-Amerikaanse dame. Ze vertelt hoe ze met haar gezin zero waste leeft.

Ik was al overgestapt op wasbare luiers omdat de baby op dat moment de grootste afvalproducent was in ons huis, maar hoe ik mijn afvalberg verder kon verkleinen? Ik had werkelijk geen idee. Ik wist niet eens dat het mogelijk was, leven met een gezin en maar één liter afval produceren. Dezelfde dag nog googelde ik deze Bea Johnson. Ik keek een paar YouTube-filmpjes en wist meteen: dit…, dit! Dit wil ik ook.

Al jarenlang leefde ik vrij milieubewust. Ik groeide op in Bussum met ouders die vegetariër werden in de jaren tachtig. Toen best bijzonder, nu bijna normaal. Tijdens mijn opvoeding leerde ik veel over de natuur. We gingen kamperen, wandelen en bramen plukken. Mijn liefde voor alles wat groeit en bloeit heb ik te danken aan mijn ouders. Deze liefde is nooit meer bij me weggegaan en heeft ervoor gezorgd dat ik wil leven met respect voor de natuur en dieren.

Ruim twaalf jaar werkte ik in het ziekenhuis als verpleegkundige tot mijn jongste geboren werd. De combinatie tussen werk en opvang was voor mij niet ideaal. Het stoppen met werken kwam op het juiste moment, want zo had ik alle tijd om me te verdiepen in deze zerowastelifestyle, het puzzelstukje dat aan mijn duurzame leven ontbrak. Ik deed mijn best bewust te leven en te consumeren en had toch elke week een bomvolle kliko waar ik bijna op moest gaan zitten om de deksel nog dicht te kunnen krijgen. Ik voelde al langer dat ik het anders wilde, maar nu wist ik eindelijk hoe: een zerowastelifestyle was de oplossing.

HET AFVALPROBLEEM

Soms lijkt het alsof we hier in Nederland geen afvalprobleem hebben. Alles wat je aan de straat zet, wordt netjes opgehaald door de gemeente en dat is dan dat. We produceren met z’n allen enorm veel afval, gemiddeld bijna 500 (!) kilo per persoon per jaar. Ongeveer de helft hiervan is restafval wat dus niet meer gerecycled kan worden. Als je dit achter in je tuin zou opslaan dan zou het een berg van zo’n vijftig vuilniszakken zijn. Met meer dan 17 miljoen

mensen alleen al in Nederland gaat het dus om een niet voor te stellen hoeveelheid aan afval. Een groot deel van dit afval bestaat uit verpakkingen van voedingsmiddelen. Voor het produceren van deze verpakkingen zijn grondstoffen en natuurlijk ook energie nodig. Na gebruik belanden ze in de afvalbak en is er weer energie nodig om dat afval op te halen en te verwerken. Heel lang dachten we dat het recyclen van afval de oplossing was, maar dat is het helaas niet.

Hoewel we door de jaren heen ijverig hebben gerecycled, wordt bijvoorbeeld maar een klein deel van de kunststoffen daadwerkelijk gerecycled. Veel soorten plastic zijn namelijk niet recyclebaar. Het grootste deel van het plastic afval gaat naar de stortplaats of wordt verbrand. Recyclen is niet dé oplossing, het voorkomen van afval is waar we ons op moeten focussen.

Sinds in 2013 mijn ogen geopend werden, weet ik: iedereen kan zelf iets doen. Ik heb dit boek geschreven om jou te laten zien dat je zelf het verschil kunt maken. Ongeacht waar je vandaan komt, hoe oud je bent of hoeveel geld je te besteden hebt. Hoe klein ik zelf ook ben op deze wereld, machteloos voel ik me niet. Ik ben ervan overtuigd dat je  als mens en dus als consument voor verandering kunt zorgen. Bedrijven zijn immers afhankelijk van hun klanten en als de vraag maar groot genoeg is, zullen ze bepaalde producten gaan verkopen of een product aanpassen en omgekeerd: bij teruglopende vraag (of kritiek) niet meer verkopen. Mijn moeder moest jarenlang

zelf haar eigen vegaburgers maken (heerlijk trouwens) omdat er geen alternatief bestond. Kijk je nu in de supermarkt dan zie je schappen vol vegetarische burgers, balletjes en worstjes. Helaas in onnodig grote, met lucht gevulde, vaak plastic verpakkingen, maar dat terzijde. Of kijk bijvoorbeeld naar een potje pindakaas, voorheen alleen verkrijgbaar met palmolie, veel te veel zout en suiker, maar nu verkrijgbaar met maar één ingrediënt, namelijk pinda’s. Er wordt wel degelijk geluisterd naar de consument en trends worden gevolgd. Met jouw pinpas kun je dus het verschil maken door een bepaald product niet meer te kopen en te kiezen voor het

duurzame alternatief. Vanaf de eerste dag dat ik begon met het verkleinen van mijn afvalberg merkte ik dat het effect had. Je hoeft niet eerst weken of maanden te zwoegen; je ziet meteen dat je afvalbak minder snel vol is. Wat een impact zou het hebben als meer mensen hiermee aan de slag gaan, dacht ik. Ik maakte foto’s van mijn zerowaste-ervaringen, startte de openbare Facebookpagina Leven zonder afval en ging er vol enthousiasme mee aan de slag. En nu is er dus ook een boek!

Erger jij je ook aan de hoeveelheid afval die je produceert? Wil je hier ook graag wat aan veranderen, maar weet je niet precies hoe? De allereerste stap naar een leven zonder afval is bewustwording en die is al gestart omdat je nu dit boek leest (yes!), dus laten we maar snel beginnen. Er zal een wereld voor je opengaan, want er is zó veel mogelijk als het gaat om het reduceren van je afval. In dit boek laat ik je zien wat je allemaal kunt aanpassen of veranderen waardoor je straks kilo’s minder afval aan de straat zet. Ik wens je veel leesplezier en ook succes met het aanpakken van jouw afvalberg. Ik ben nu al trots op je!

-------------------------

MEER LEZEN?  Bestel nu hier mijn boek en kom álles te weten over het verminderen van afval op een makkelijke en leuke manier!  

Ontvang nu gratis een broodzak bij aankoop van het boek!









Reacties

Populaire posts